Kabinet Rutte/Verhagen

Hoe lang denk je dat het kabinet Rutte-Verhagen zit?

Peiling eindigde op 25 nov 2010, 17:56

Bij de regeringsverklaring valt het kabinet al.
1
2%
Tot de verkiezingen van de Provinciale Staten (maart 2011).
7
16%
Een jaar.
3
7%
Twee jaar.
12
27%
Drie jaar.
1
2%
Het kabinet zit gewoon de rit uit.
20
45%
 
Totaal aantal stemmen: 44

Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: Kabinet Rutte/Verhagen

Bericht door TAF »

huisman schreef:
Luther schreef:Het is jammer dat er geen akkoord is gekomen. Zojuist de belangrijkste zaken uit de CPB-berekening gelezen: ik heb nauwelijks maatregelen gezien waarmee ik het oneens ben.
Ik kan nooit zoveel met zulke koopkrachtberekeningen. Het zijn gemiddelden die voor niemand gelden. Mijn conclusie is dat de PVV de moed niet heeft om noodzakelijke maatregelen te nemen. Hopelijk eindigt deze partij zijn opmars en zet er een stevige daling in. In tijden van bezuinigingen is een wat evenwichtiger kabinet ook wel beter. De "linkse" partijen laten vaak wat meer de menselijke kant preveleren boven de kille economische cijfers. Wij moeten naar een breed middenkabinet van PvdA,CDA,VVD,Groenlinks en/of D'66 om uit deze crisis te komen.
Hoewel links het beter deed op alle fronten dan een rechts kabinet (historsiche cijfers,
links laat de staatschuld minder stijgen, haalt minder buitenlanders binnen, creerd een grotere werkgelegenheid, meer economische groei etc)
Zagen we de beste cijfers onder de paarse kabinetten (hoe denigrerend er later ook over werd gedaan, paars werkte het beste)

dus een nieuw paars kabinet, hoewel ook onprettig, kan inderdaad in deze tijden niet onverstandig zijn.
Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: Kabinet Rutte/Verhagen

Bericht door TAF »

JolandaOudshoorn schreef:
Luther schreef:Het is jammer dat er geen akkoord is gekomen. Zojuist de belangrijkste zaken uit de CPB-berekening gelezen: ik heb nauwelijks maatregelen gezien waarmee ik het oneens ben.
Ik ook niet. Maar goed, wij hebben nog elke dag brood te eten. Misschien is het wel wat zuurder voor mensen die dat niet meer hebben.
als je leeft van 190 euro per maand (6.30 euro per dag)
dan hakt alles er fors in.

Een wekelijks boodschappenlijstje :
3 broden 2.00 euro
2 soorten broodbeleg 3.00 euro
2 2l pakken melk 3.50 euro
2 2l pakken vruchtensap OF 14 stuks fruit : 6 euro
7 warme maaltijden 21.00 euro (3 euro per dag)
1 pakje Koffie OF thee : 2 euro
1 fles aanlenglimonade : 2 euro
=
39.50 euro
te besteden per week : 44,10 euro
daarmee heb je dus nog 4.60 euro per week (20 euro per maand)
over voor kleding, zeep, wasmiddel, shampoo, schoonmaakmiddelen.
(en das niet veel)

je snapt als ik dan een verjaardag heb (waar men al snel verwacht word een cadeau van 10 euro mee te brengen) laat staan als er bvb een bbq/sociale aangelegenheid is (waar je aan reiskosten en bijdrages al snel 30 euro kwijtbent) dat er fors inhakt.
de laatste keer dat ik heel gewoon een dagje naar ede ging.. een bios bezocht en verder geen kosten heb gemakt.. moest ik 1.5 week het zonder warme maaltijd doen.
voor zulke grappen is gewoon eigenlijk geen ruimte.

als ik dan lees dat de overheid maatregels wil doorvoeren die mij 20-30 euro per maand gaan kosten.. dan word ik daar op zijn zachts gezegd niet vrolijk van nee.

en om je het idee te geven, slechts 7 jaar terug, was mijn vrije ruimte nog 320 euro per maand. ELK JAAR ook voordat de crisis toesloeg merkte ik dat zorgpremie, energiekosten, huur, enzovoort hard stegen terwijl mijn uitkering zo goed als bevroren was.
-mede omdat hij van eens 90% van het minimumloon gradueel naar 70% is verlaagd

elk jaar 20 euro minder te besteden hebben.. jaar na jaar..
maar de rek is er nu wel uit... als dat nog even verder gaat kan ik me werkelijk geen warme maaltijden meer veroorloven zelfs niet als ik mijn sociale leven naar geheel 0 laat opdrogen.

Zo weinig bestedingsruimte komt overigens ook de reintegratie niet ten goede, als je de keuze moet maken tussen ov-chipkaartsaldo om de stad in te gaan en de kleine kans op werk te benutten en persoonlijk winkels en uitzendbureau's langs te gaan.
of de komende 3 dagen normaal warm kunnen eten..
kies je een stuk minder vaak voor die eerste optie..

Oh en ik wil GRAAG werken, en gewoon de 1460 bruto minimloon opeisen die dat vangt.
maar werkgelegenheid daalde door dit beleid tot een dieptepunt en dreigde nog meer te zakken met de gelukkig afgeketste plannen.
En de garantie dat je 32-40 contracturen krijgt is door al het zogenaamde soepeler maken van de arbeidsmarkt ook sterk verkleind..

wat je helaas vaak ziet zijn banen als dit : 8 contracturen, de mondelinge toezegging op 16-24, tegen het laagste minimumloon (het 40-uurs tarief, of het nog lagere uitzendbrancetarief van 8 euro) en de verplichting 24/7 beschikbaar te zijn.

Het minimumloon was met REDE gebaseerd op een aantal cao uren, zodat uurloon x dat aantal uren een redelijk inkomen garandeerde... door dit louche ontmanten en doordat dit rechtse belijd er niks aan deed... is er geen eerlijke baan te vinden om jezelf uit een dal te werken.

Ik hoop dan ook sterk op een links belijd, zodat werkgelegenheid aantrekt, wetten aangaande uren en minimumlonen verhoogd worden, en uitkeringen ook iets meer ademruimte krijgen zodat er ook de slagkracht is om jezelf te ontplooien.

en nee ik ben niet zielig, of meelijwekkend, ik schets alleen mijn eigen situatie om aan te tonen dat je goedwillend kan zijn maar het je wel erg moeilijk gemaakt word.

Ik weet ook dat ik nog slim ben en alles zelf tot de cent kan doorrekenen, veel mensen met minder goed economisch inzicht raken dan ook in de schulden (met weinig speelruimte kan een kleine fout fataal zijn, elke maand een tientje teveel uitgeven voor een paar jaar + rente en aanmaningen kan hard oplopen..)
Ook is de wajong nog steeds hoger dan de bijstand en heb ik geen kinderen op te voeden.
mensen in die regelingen zitten dus nog verder knijp dan ik...

en als ik het nog maar net red.. kan ik me voor stellen dat alle groepen daaronder het gewoon echt niet meer redden..

en waar ik nog slim en jong ben, en ALS ik een kans vind.. een baan tegen minimumloon daarvan een avondstudie kan betalen, en daarmee nog uit dit dal kan klimmen, velen hebben die kans niet.
Waar het voor mij magere jaren zijn die hopenlijk ooit ophouden, is deze situatie voor velen decennialang tot hun dood hun enige uitzicht.
de vraag is : wil je mensen zo laten leven?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kabinet Rutte/Verhagen

Bericht door Jongere »

De poll bij dit topic toont overigens wel aan dat in de toekomst kijken niet de sterkste kant is van Refoforummers.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kabinet Rutte/Verhagen

Bericht door refo »

Jongere schreef:De poll bij dit topic toont overigens wel aan dat in de toekomst kijken niet de sterkste kant is van Refoforummers.
Een poll opstellen ook niet. Anderhalf jaar was geen optie.
Overigens is er nu nog steeds een kabinet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinet Rutte/Verhagen

Bericht door eilander »

refo schreef:
Jongere schreef:De poll bij dit topic toont overigens wel aan dat in de toekomst kijken niet de sterkste kant is van Refoforummers.
Een poll opstellen ook niet. Anderhalf jaar was geen optie.
Precies. Daarom heb ik dat destijds maar afgerond op twee jaar. Dat is overigens ook het gemiddelde van de afgelopen tien jaar: we krijgen nu (naar alle waarschijnlijkheid) voor de vijfde keer in tien jaar verkiezingen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kabinet Rutte/Verhagen

Bericht door refo »

We zallen wel zien.

Verkiezingen leveren ook nix op.
Hooguit dat we het wereldkampieoenschap kabinetsformatieduur van België over kunnen nemen.

Uitgaande van de huidige polls en het gegeven dat SP en VVD niet in één kabinet kunnen en de PVV niet meer mee mag doen zijn vier partijen nodig voor een meerderheid.

Ik kan me voorstellen dat de PvdA nu wél mee wil doen, nu ze inmiddels er aan gewend zijn niet de grootste te zijn en niet de premier hebben. Rutte zei bij zijn aantreden al dat Wilders behoorlijk links was op bepaalde punten. Daar moeten mogelijkheden zijn. Maar niet als gedoogpartner, dat lijkt me niet handig.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Kabinet Rutte/Verhagen

Bericht door dennis »

Ik denk dat het er alleen maar slechter op gaat worden...
Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: Kabinet Rutte/Verhagen

Bericht door TAF »

Zoals ik al eerder concludeerde we krijgen nu ws een :
SP-PVV-PVDA- + (GL of CU of D66)
kabinet.

Een stap vooruit met wat we nu hebben.
Helaas worden veel goede mogelijkheden kwa coalitie geblokt als nog steeds zoveel mensen niet geleerd hebben dat VVD gewoon echt niet werkt (31 zetels na al hun ellende, sommige mensen leren gewoon niet he)
Wie niet minimaal 5 ton per jaar verdiend en VVD stemt, is gewoon niet verstandig bezig.

Ikzelf zou het liefst een iets andere combinatie zien (maar dan moeten de polls nog wel wat schuiven)
SP-GL-CU lijkt mij het meest gunstigste kabinet.
SP voor de menselijke kant.
GL, om ook wat aan natuur te denken
CU, zodat de christenlijke waardes toch ook verdedigd worden.

Deze combinatie ga je echter bij lange na niet redden zonder externe steun (of de kiezers moeten ineens wel heel erg na gaan denken en besluiten dat de kleine partijen een kans verdienen en geen van de grote)
zelfs in de meest gunstige situatie verwacht ik niet meer dan zoiets als dit :
SP (35 zetels)
GL (15 zetels)
CU (8 zetels)
---------------------
58 zetels.. kom je er dus nog een goede dot zetels tekort.
je gaat hier dan dus nog de CDA of PVDA bij moeten slepen, helaas.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Kabinet Rutte/Verhagen

Bericht door Marieke »

TAF schreef:SP voor de menselijke kant.
GL, om ook wat aan natuur te denken
CU, zodat de christenlijke waardes toch ook verdedigd worden.
Je kunt beter dat laatste argument niet als sluitstuk noemen, maar als uitgangspunt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kabinet Rutte/Verhagen

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:Het is jammer dat er geen akkoord is gekomen. Zojuist de belangrijkste zaken uit de CPB-berekening gelezen: ik heb nauwelijks maatregelen gezien waarmee ik het oneens ben.
Ik kan nooit zoveel met zulke koopkrachtberekeningen. Het zijn gemiddelden die voor niemand gelden. Mijn conclusie is dat de PVV de moed niet heeft om noodzakelijke maatregelen te nemen. Hopelijk eindigt deze partij zijn opmars en zet er een stevige daling in. In tijden van bezuinigingen is een wat evenwichtiger kabinet ook wel beter. De "linkse" partijen laten vaak wat meer de menselijke kant preveleren boven de kille economische cijfers. Wij moeten naar een breed middenkabinet van PvdA,CDA,VVD,Groenlinks en/of D'66 om uit deze crisis te komen.
Laat ik het nu eens voor het eerst met je eens zijn, op politiek gebied dan.
Ik zie wel wat in een Kunduz-kabinet: VVD-CDA-D66-GL-CU.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kabinet Rutte/Verhagen

Bericht door Luther »

TAF heeft een gewenste uitslag opgesteld. Ik wil hieronder wel een voorspelling doen (niet noodzakelijkerwijs ook mijn wens.)

VVD 37 (+6)
PvdA 26 (-4)
PVV 14 (-10)
CDA 23 (+2)
SP 21 (+6)
D66 12 (+2)
GL 6 (-4)
CU 5 (-)
SGP 3 (+1)
PvdD 2 (-)
50PLUS 1 (+1)

Kabinet: VVD-CDA-D66-GL = 77 zetels
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: Kabinet Rutte/Verhagen

Bericht door TAF »

Luther schreef:TAF heeft een gewenste uitslag opgesteld. Ik wil hieronder wel een voorspelling doen (niet noodzakelijkerwijs ook mijn wens.)

VVD 37 (+6)
PvdA 26 (-4)
PVV 14 (-10)
CDA 23 (+2)
SP 21 (+6)
D66 12 (+2)
GL 6 (-4)
CU 5 (-)
SGP 3 (+1)
PvdD 2 (-)
50PLUS 1 (+1)

Kabinet: VVD-CDA-D66-GL = 77 zetels
Hoewel dichter bij de peilingen, een uitslag als deze zou een slechte zaak zijn.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kabinet Rutte/Verhagen

Bericht door Luther »

TAF schreef:
Luther schreef:TAF heeft een gewenste uitslag opgesteld. Ik wil hieronder wel een voorspelling doen (niet noodzakelijkerwijs ook mijn wens.)

VVD 37 (+6)
PvdA 26 (-4)
PVV 14 (-10)
CDA 23 (+2)
SP 21 (+6)
D66 12 (+2)
GL 6 (-4)
CU 5 (-)
SGP 3 (+1)
PvdD 2 (-)
50PLUS 1 (+1)

Kabinet: VVD-CDA-D66-GL = 77 zetels
Hoewel dichter bij de peilingen, een uitslag als deze zou een slechte zaak zijn.
Sja... daar denk ik heel anders over.

1 ding is zeker: de kans dat de SP ooit zal gaan regeren is erg klein.
Gelukkig....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Kabinet Rutte/Verhagen

Bericht door Marieke »

Luther schreef:
TAF schreef:
Luther schreef:TAF heeft een gewenste uitslag opgesteld. Ik wil hieronder wel een voorspelling doen (niet noodzakelijkerwijs ook mijn wens.)

VVD 37 (+6)
PvdA 26 (-4)
PVV 14 (-10)
CDA 23 (+2)
SP 21 (+6)
D66 12 (+2)
GL 6 (-4)
CU 5 (-)
SGP 3 (+1)
PvdD 2 (-)
50PLUS 1 (+1)

Kabinet: VVD-CDA-D66-GL = 77 zetels
Hoewel dichter bij de peilingen, een uitslag als deze zou een slechte zaak zijn.
Sja... daar denk ik heel anders over.

1 ding is zeker: de kans dat de SP ooit zal gaan regeren is erg klein.
Gelukkig....
Ik zit ook echt niet op de D66 te wachten..
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Kabinet Rutte/Verhagen

Bericht door caprice »

Marieke schreef:
Luther schreef:
TAF schreef:
Luther schreef:TAF heeft een gewenste uitslag opgesteld. Ik wil hieronder wel een voorspelling doen (niet noodzakelijkerwijs ook mijn wens.)

VVD 37 (+6)
PvdA 26 (-4)
PVV 14 (-10)
CDA 23 (+2)
SP 21 (+6)
D66 12 (+2)
GL 6 (-4)
CU 5 (-)
SGP 3 (+1)
PvdD 2 (-)
50PLUS 1 (+1)

Kabinet: VVD-CDA-D66-GL = 77 zetels
Hoewel dichter bij de peilingen, een uitslag als deze zou een slechte zaak zijn.
Sja... daar denk ik heel anders over.

1 ding is zeker: de kans dat de SP ooit zal gaan regeren is erg klein.
Gelukkig....
Ik zit ook echt niet op de D66 te wachten..
Dat is de grootste pech die je kunt hebben: Pech-told.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie